Minulý týden zaujaly Tomáše Tyla a Honzu Valáška následující zprávy. Byli jsme zvyklí na nulovou inflaci. Ta se ale nyní zvyšuje na 2,5 %. - Média hledají silné emoce, které vytváří krátkodobé výkyvy na trhu, na které je třeba být emočně připraven. - Ve Fichtner s.r.o. investujeme jako tzv. skeptici.

Týdenní video komentář - 8. září 2017

Přepis video komentáře:

Honza Valášek: Dobrý den, vítáme vás u dalšího „Přečetli jsme za vás ...“ za první zářijový týden. Dneska vás zdraví Honza Valášek a se mnou je tady Tomáš Tyl. Ahoj, Tomáši.

Tomáš Tyl: Ahoj, Honzo. Dobrý den.

Parafrázujeme z WSJ.com: „Inflace je mrtvá.“

Honza Valášek: Pojďme rovnou na to. Redaktoři Wall Street Journal říkají, že tři nebezpečná slova pro investory jsou, že „inflace je mrtvá“. Jsou ta slova opravdu tak nebezpečná, Tomáši?

Tomáš Tyl: To nebezpečí spočívá v tom, že inflace není tak nízká, jak byla ještě nedávno. My jsme si zvykli na inflaci blízkou nule, na to, že inflace takřka neexistuje, a teď se ta inflace vrací někam k normálu – v České republice se zvyšuje na 2,5 procenta, v Americe 1,7 procenta. V Čechách to znamená, že když máte peníze na běžném účtu, kde nic nevydělávají, tak 2,5 procenta reálně ztrácíte.

To je ta věc, která je nová, které jsme si odvykli, ale my víme, že dlouhodobě je inflace tím největším nebezpečím pro investory, protože ta vám ty peníze ohlodává, pořád ohlodává a vlastně se to nevrátí, takže je potřeba se před ní chránit. To nebezpečí se nejlépe eliminuje tak, že se investuje do aktiv, která s tou inflací taky dlouhodobě rostou – což znamená akcie, nemovitosti nebo některé komodity.

Při investování mějte emoce pod kontrolou

Honza Valášek: Ty říkáš, Tomáši, akcie, nemovitosti, ale oproti tomu nám média říkají, že svět je nad propastí, že se máme bát nové krize, tak jak se k tomu máme postavit?

Tomáš Tyl: Média hledají silné emoce, protože emoce prodávají. Zvyšuje to atraktivitu a proto i v médiích se často dočteme věci tohoto typu – svět je nad propastí, kdo by se toho nebál. Ale právě emoce vytvářejí krátkodobé výkyvy na trhu. Investoři se začnou bát, tak jak to ilustruje tady ten obrázek, a začnou divoce prodávat, to uslyší další investoři, všichni prodávají, a pak zase přijde nějaká jiná zpráva, začnou zase zuřivě nakupovat, a to vede k těm výkyvům.

Ale když se podíváme na nějaké statistiky, které dělá třeba společnost Dalbar, tak ty ukazují, že v roce 2016 průměrný americký investor zaostal za trhem o 4,7 procent, a podobná čísla vychází i za předchozí roky a je to právě tím, že ti investoři se chovají stádně, fungují podle emocí, nakupují, když ostatní nakupují, prodávají, když ostatní prodávají, a nechávají se tím strhnout – jak tím davem, tak těmi emocemi – a to jim zásadně neprospívá, to není dobré pro investování. Proto je třeba mít své emoce pod kontrolou a nechovat se podle nich.

Pokud nesnesete poklesy, akcie nejsou pro vás

Honza Valášek: S emocemi souvisí i další slide, kde nás manažeři z Deutsche Asset Management nabádají k tomu, abychom se nějakým způsobem zajistili proti pětiprocentním poklesům. Tak, Tomáši, máme se zajistit?

Tomáš Tyl: Na tohle přišla velmi dobrá odpověď: ten, kdo se bojí pětiprocentních poklesů, by vůbec do akcií neměl investovat, protože pětiprocentní poklesy jsou něco, co se na tom trhu objevuje třikrát ročně. Vyšší poklesy sice méně často, ale taky, je to prostě něco, co k akciím patří, a kdo se takových poklesů bojí, ten by se měl akciím vyhnout. Jednou takové pořekadlo říká, že kdo chce dobře jíst, investuje do akcií, a kdo chce dobře spát, investuje do dluhopisů. Pokud se bojíte poklesů, investujte do dluhopisů – budete dobře spát, ale inflace vám může ty peníze rozpustit. My naopak doporučujeme, pokud se inflaci chcete bránit, ty emoce zvládnout, uřídit je.

Ve Fichtner s.r.o. investujeme jako skeptici

Honza Valášek: V emocích budeme pokračovat i nadále. Na Morningstar vyšel zajímavý článek, a to o tom, že osobnost může ovlivňovat investiční styl. Co se v tom článku říká?

Tomáš Tyl: V tom článku jsou rozebrány různé osobnosti a přístupy k trhu, a to, co ti investoři – nebo manažeři v tomto případě – podle těch svých osobnostních rysů upřednostňují za akcie, a co nakupují. Nejvíce se mi líbili skeptici, protože skeptici – to jsou investoři, kteří nespoléhají na nějaké optimistické prognózy budoucnosti, nenechají se strhnout tím optimismem nebo naopak strachem, že přijde krize, ale nakupují aktiva, která jsou levná nebo rozumně oceněná, a přitom ta rozhodnutí nevycházejí z emocí – podle toho, co se na trhu děje nebo z nějakých iracionálních přístupů – ale z tvrdých dat. Analýza toho trhu, co se na něm děje – a podle toho investovat. To je něco, co nám hodně vyhovuje, protože my považujeme právě to řízení emocí za velmi důležité, chceme se vyhýbat takovým těm psychologickým bublinám, kdy všichni šílí a něco nakupují, naopak si velmi všímáme fundamentů, dokonce pracujeme s různými scénáři vývoje. Nedíváme se jenom na jeden optimistický nebo pesimistický scénář toho, co se bude dít, ale díváme se na různé varianty a snažíme připravit i na dobrý vývoj, i na špatný vývoj a podle toho ta portfolia nastavit.

USA se daří, v Evropě jsou stále skryté hrozby

Honza Valášek: Poslední zpráva se týká takového evergreenu Amerika versus Evropa. Jsou, Tomáši, v tomto „souboji“ nějaké novinky?

Tomáš Tyl: V podstatě nic moc nového, je tady zase další zpráva z Ameriky. Data ukazují zlepšující se ekonomickou situaci, ta Amerika prostě šlape, naopak v Evropě – Evropa sice také šlape, kdybychom se dívali na nějaká ekonomická data – ale pořád jsou tady ty skryté hrozby a specificky ty evropské banky, které se stále nevyrovnaly s krizí.

Banky jsou pro tu ekonomiku hodně důležité, to je takové srdce, které pumpuje ty finance, tu krev celým systémem, a když to srdce nefunguje dobře, tak to celé stojí trochu na hliněných nohách, a proto my se té Evropy bojíme. Právě z toho důvodu, že to dědictví krize tady pořád je, stále trvá to, že převažujeme americké akcie proti evropským.

Honza Valášek: Tomáši, děkuju za tuto tečku i za tvůj čas. Klientům přeju pěkný týden a budu se těšit zase za týden. Na shledanou.

Tomáš Tyl: Děkuji za pozornost a na shledanou.

Registrovaní uživatelé mohou posílat podněty, dotazy a další tipy na zajímavé články na adresu Frank@eFrank.cz. Můžeme je zařadit do našeho nejbližšího vydání „Přečetli jsme za vás ...”.

Blanka Marosi, www.eFrank.cz