Meziroční inflace dosáhla hodnoty 2,9 % p.a. a sazby z hypoték začínají růst. - Spořicí účty za inflací významně zaostávají a peníze na nich ztrácejí kupní sílu. - Budou se objevovat nabídky investic, které budou lákat na „zajímavý“ výnos. Tyto nabídky ale budou skrývat velká rizika. - Mnoho článků, knih a analýz je na téma, kdy nakoupit akcie, ale málokdo se zabývá otázkou, kdy akcie prodat.

Týdenní video komentář - 10. listopadu 2017

Přepis video komentáře:

Tomáš Tyl: Dobrý den, vítám vás u dalšího „Přečetli jsme za vás“, moje jméno je Tomáš Tyl a je tady se mnou Petr Syrový. Ahoj, Petře.

Petr Syrový: Dobrý den.

Inflace je 2,9 %, hypotéční sazby začínají růst
Tomáš Tyl: První zpráva se týká inflace. Před časem jsme o inflaci hovořili, o tom, že se začíná zvedat. Jak je to s inflací teď?

Petr Syrový: Poslední čísla mluví o tom, že inflace roste, dokonce poslední čísla za říjen říkají, že meziroční inflace je 2,9 %. Na to už pomalu reagují úrokové sazby, které začínají zatím pomalu, ale přeci jenom růst. Například u hypotečních úvěrů úrokové sazby vyrostly zhruba o dvě desetinky procenta a u spořicích účtů se také objevuje růst. Sice takový hodně vlažný, hodně pomalý, ale ten trend už tam je poměrně jasný, i když ty úrokové sazby na spořicích účtech zdaleka nedosahují úrovně inflace a znamená to pořád, že peníze na spořicích účtech za inflací zaostávají a klienti tam reálně přicházejí o peníze.

Spořicí účty za inflací významně zaostávají
Tomáš Tyl: To znamená, že na spořicích účtech klienti běžně nevydělají. Hledají ty výnosy někde jinde, hledají nějaké jiné alternativy, kde by mohli vydělat a tu inflaci nějakým způsobem pokrýt?

Petr Syrový: Samozřejmě, že hledají, a hledají tím intenzivněji, čím víc prodělávají na spořicích účtech. Jen podle naší zkušenosti mnoho klientů hledá špatně, protože hledají v produktech, které přinášejí velké riziko, a to velké riziko klienti nevidí. Minulý týden byla nějaká analýza nebo nabídka dluhopisů, které nesou na první pohled zajímavý úrok, ale zároveň nesou obrovské riziko, dále jsou to často nabídky na primární emise akcií, tzv. IPO. Tento týden byl článek o IPO společnosti Snap, kterou jsme hodnotili někdy v dubnu letošního roku. V tom článku se mluví o tom, jak je společnost Snap výrazně pod svojí hodnotou, kterou měla na začátku. Je důležité uvědomit si, že při investování je potřeba držet se dlouhodobého plánu, je potřeba nereagovat emočně na různé zajímavé nabídky na trhu, které vypadají na první pohled lákavě.

Nejtěžší otázka ve financích: Kdy prodávat?
Tomáš Tyl: Další článek se týká důležité otázky: „Kdy prodávat?“ Proč je tato otázka tak důležitá?

Petr Syrový: V článku, který nás zaujal, se mluví o tom, že většinou se hovoří o vhodné době pro nákup akcií. K nákupu akcií najdeme spoustu analýz, článků, knížek, ale málokdo se zabývá otázkou, kdy akcie prodávat, a podle nás je minimálně stejně důležitá jako otázka, kdy akcie nakupovat. Podle zkušeností lidí z trhu většina klientů prodává na základě nějakých emočních událostí, jako je například událost v Severní Koreji, a jak dobře víme, emoce nejsou dobrý rádce ani pro nákup, ani pro prodej akcií nebo investic obecně.

Tomáš Tyl: Jak uvažujeme o prodeji my, když máme nějaké akcie?

Petr Syrový: My máme určená přesná pravidla, kdy říkáme, jestli budeme akcie převažovat, nebo jestli budeme akcie podvažovat. V současné době jsme v akciích mírně převáženi a každý měsíc sledujeme ukazatele trhu, jako je P/E nebo jako jsou úrokové sazby, a podle těchto ukazatelů nám stále ještě vychází, že akcie chceme mírně převažovat. Tento ukazatel sledujeme každý měsíc a hovoříme o něm v našich pravidelných videích, která publikujeme pro klienty.

Stejná otázka a úplně jiné závěry
Tomáš Tyl: Poslední článek se týká kávy ze Starbucksu a také měn. Co spojuje tato dvě na první pohled odlišná témata?

Petr Syrový: Kavárny Starbucks jsou v podstatě po celém světě a někteří analytici sledují ceny kávy v prodejnách Starbucks a podle toho se snaží určit, jestli je daná měna v dané zemi nadhodnocená nebo podhodnocená. Tento článek nás zaujal z toho důvodu, že je tam mnoho chytrých lidí a každý dochází k úplně jinému závěru. Například někdo dochází k tomu, že dolar je o 11 % nadhodnocen, a někdo jiný dochází k tomu, že dolar je o 5 % podhodnocen. Nás to vede k závěru, který používáme v našich doporučeních, že se nespoléháme na konkrétní měny, nesnažíme se trefit podhodnocenou měnu, nesázíme na vývoj jednotlivých měn, protože je to sázka, která je velmi nejistá, ale v portfoliu upřednostňujeme důslednou diverzifikaci.

Tomáš Tyl: Petře, já ti děkuji za odpovědi a našim posluchačům děkuji za pozornost. Na shledanou a mějte se pěkně.

Petr Syrový: Děkuju. Na shledanou.

Registrovaní uživatelé mohou posílat podněty, dotazy a další tipy na zajímavé články na adresu Frank@eFrank.cz. Můžeme je zařadit do našeho nejbližšího vydání „Přečetli jsme za vás ...”.

Honza Valášek, www.eFrank.cz